onsdag 6 april 2011

Tacksamhet

Wow... inatt sov jag 3 timmar. Jag läste ut boken Flyga drake. Kunde inte slita mig från den. Skulle upp tidigt för jag skulle iväg till sjukhuset och få information kring operationen. Kirurgen var helt underbar och gav mig så mkt trygghet. Hon var riktigt human förklarade bra och lyssnade. Hon kände på magen och sa till sin kollega som gick bredvid.. och.. så här ser en PD mage ut. Jag har ju som sagt oroat mig för min uppblåsta mage.. de enda som har lugnat mig har varit kidneybönan och livsglimtar. Men alla andra har undrat över min plötsliga gravid mage (även inom sjukvården) Men den kommer ju gå ner se (efter kortisonmagen)hahaha. Nu gäller det att komma igång med träningen bara. Min syster ska ju också börja blogga. Det är ju viktigt att hon berättar sin del som donator. Jag fick reda på att jag kommer fortfarande stå på väntlista för avliden donator. Just in case dem får in en njure som är en perfect match. Vi började prata lite om mina känslor kring att ha min syster som donator. Och här blev det genast känsligt för mig. Tårarna föll och jag försökte lugna mig. När jag tittade upp igen, då ser jag att att kirurgen satt med tårar i ögonen o lutade sig fram och tog mina händer. Hon bekräftade mkt utav det jag redan visste. Att det är även en gåva för min syster att kunna ge mig sin njure. Ge mig mitt liv tillbaka och att veta att hon är en del av det. Ja, det är ganska normalt att känna så som jag gör. Det är faktiskt väldigt svårt att ta emot en sådan gåva. Det kan verka så självklart, men det är det inte. Man känner sig så självisk. Jag tror inte många kan sätta sig in i hur det känns. Man måste nog ha gått igenom det själv för att förstå. Så... Operationen har blivit satt till v34. Augusti... japp japp... (yuppi!!!!) Nu måste vi bara skaffa namnskyltar till oss. Då de flesta har svårt att se skillnad på mig o min syster. Vill inte riskera att min syster får trippeldos av morfin o så ligger jag o lider hahahaha. Idag har alltså varit en underbar dag. Åt frukost med familjen och Batman.... hahahaha (interntskämt) Sen hem ljuva hem Är enormt tacksam för även denna dag. God bless Cari

2 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Jag trillade in på din blogg när jag letade efter andra njursjuka. Jag är också njursjuk och dessutom njurtransplanterad. Jag fick en njure av min syster i maj 08. Jag är henne evigt tacksam och lycklig över att njuren funkar kanon. Lycka till med er operation!

    Mvh Isa 29år, Vimmerby

    SvaraRadera
  2. Här var det nya "gardiner" riktigt vårfint ser det ut. Jag blir så glad att höra att ni har fått en vecka bokad för operationen.
    Det är verkligen en av de svåraste saker jag har varit med om att tänka mig in i att få min väns organ. Det väckte så mycket känslor som rullade runt mest hela tiden. Jag var jätterädd att det skulle hända min vän något som inte fick hända. Sen var det svårt att tänka hur sjutton jag någonsin skulle kunna tacka för gåvan. Det tog några år och tårar innan vi gick igenom operationen och jag hann vänja mig en del vid tanken. Men jag kommer nog aldrig förstå att hon ställde upp på det viset med sin kropp.
    Skönt att du har fått en så underbar läkare en empatisk person, klok och varm precis vad man behöver inför allt det stora som ska hända.
    BamseKram

    SvaraRadera